Leeft of beeft Eizeringen?

Geachte burgemeester,
Beste Irina,

Afgelopen week kreeg ik uw verkiezingsfolder in de bus. Ik vermoed dat de meeste burgers verkiezingsdrukwerk netjes “klasseren”, maar ik heb er wel degelijk naar gekeken… En wat mij opviel was de volgende boodschap:

“Lennik, een bruisende gemeente waar het aangenaam wonen en werken is.”

“Een Lennik op mensenmaat.”

“Een veilige, groene en schone omgeving, waar iedereen zich thuis voelt.”

Ik vroeg mij af of er aan de objectieven die jullie hier voorop stellen, ten vroegste vanaf 14 oktober eerstkomend zal gewerkt worden, of zijn ze nu ook reeds van toepassing? Jou kennende, denk ik wel het laatste…

Ik vertel je geen nieuws door te zeggen dat de leefbaarheid van Eizeringen ernstig op de proef wordt gesteld sinds de start van de werkzaamheden aan het kruispunt Ninoofsesteenweg-Assesteenweg en een groot stuk van de Assesteenweg zelf.

Aangezien de Assesteenweg tijdens de hele duur van de werken werd herschapen tot een éénrichtingsweg, werd er een ingenieus omleidingsplan uitgedokterd, zowel voor zwaar transport als voor personenvervoer. Er werd over gesproken in de lokale media, het omleidingsplan is ook gepubliceerd op de website van de gemeente Lennik (ik verwijs er trouwens naar in een eerdere blogpost) maar blijkbaar was dat allemaal niet voldoende.

We stellen immers allemaal vast dat de voorziene omleidingen omzeggens niet gerespecteerd worden. Het sluipverkeer door Eizeringen (dorp en ’t Nelleken) is enorm toegenomen.

Het gaat hier duidelijk niet om mensen die in Eizeringen wonen of er om één of andere reden moeten zijn, maar mensen die op weg zijn naar Gooik, of naar het slachthuis Isla-Meat, of nog elders, maar zeker niet in Eizeringen zelf.

Uiteraard kan je geen omelet maken zonder eieren te breken. Dat is logisch. Maar het is ook niet nodig om méér eieren te breken dan strikt noodzakelijk om een smakelijke omelet te bakken, niet?

Zo was er initieel ook veel sluipverkeer vanop de Ninoofsesteenweg door de Lt. Jacopsstraat richting Ternat. Sinds hier enkel plaatselijk verkeer werd toegelaten, en er ook regelmatig controle wordt uitgevoerd door de politie, is het hier voor de bewoners (vermoedelijk) een stuk leefbaarder geworden.

De overlast situeert zich nu vooral in Eizeringen Dorp, van aan de Lt. Jacopsstraat, langs de beschutte werkplaats Pajottenland, de terreinen van Sporting Eizeringen, over de Eizeringenstraat en het Nelleken tot aan de Lombeeksesteenweg.

Dat hier wat extra verkeer bijkomt, tot daar aan toe, maar het loopt nu wel de spuigaten uit. We kunnen de Eizeringenstraat gerust herdopen tot Eizeringsesteenweg en het anders zo gemoedelijke Nelleken is Nelleken-City geworden.

Met het einde van de vakantie in zicht zal het er allicht niet op verbeteren. Op enkele minuten tijd passeren langs dit traject gemiddeld meer wagens dan vroeger op een hele dag. Mocht je dit overdreven vinden, stel ik voor dat je hier even aan de kant van de weg komt staan, tussen pakweg 4 en 6 uur ’s avonds, en een optelsommetje maakt. (Ondertussen bezorg ik je wel een lekkere frisse kriek 😉 hoewel je waarschijnlijk niet de tijd zal hebben om ervan te genieten.) Hopelijk hebben de laagvliegers op het einde van de rit je achterwerk niet afgereden.

Dat zwarevoet-chauffeurs geen rekening houden met het feit dat deze smalle baantjes met zijn vele bochten geen racecircuit zijn, en dat er ook nog wel zoiets als tegenliggers bestaat, maakt het bovendien allemaal nog supergevaarlijk.

Tot nu toe zijn er (bij mijn weten) enkel ongelukken met blikschade geweest. Moeten we echt wachten tot er een wandelaar of fietser in de talud wordt gekatapulteerd?

Vandaar mijn oproep om ook op dit traject enkel plaatselijk verkeer toe te laten. Dat zal de overlast sterk reduceren en de leefbaarheid, de rust en het groene karakter van dit stukje Eizeringen zeker ten goede komen. Een goede signalisatie is belangrijk, maar een afdoende controle evenzeer. Regelmatig dus politie-toezicht uitoefenen, zoniet is het een maat voor niets.

Of het nog de moeite loont om deze maatregelen in te voeren als tegen eind september de werken voltooid zijn? Eind september is het kruispunt misschien wel klaar, maar ik heb een sterk vermoeden dat de Assesteenweg nog lang niet afgewerkt is tegen dan. Dus ja, ik denk wel dat het de moeite is.

Alvast bedankt voor je aandacht en hopelijk werkt iedereen een beetje mee. Want we willen een Eizeringen op mensenmaat!

Update 09.09.2012

Volgens de laatste berichten zouden de wegenwerken pas afgerond zijn in de lente 2013! Om het sluipverkeer tegen te gaan, zal er een snelheidsbeperking tot 30 km/u ingevoerd worden. Wegen & Verkeer zal hiertoe verkeersborden plaatsen in de getroffen straten. Grote vraag: hoe gaat deze snelheidsbeperking écht afgedwongen en gecontroleerd worden? Met een paar verbodsbordjes gaan de laagvliegers uiteraard eens goed lachen.

5 gedachten over “Leeft of beeft Eizeringen?

  1. Ingrid De Weerdt

    Als bewoonster van de Eizeringenstraat ben ik het volledig eens met dit artikel. Ik heb een job in Ternat die uit twee shiften bestaat zodoende dat ik telkens een heel stuk rond moet rijden. Meerdere malen per week neem ik de fiets omwille van de omleiding. Het is mij al dikwijls overkomen dat ik bijna de graskant moet infietsen als er mij snelheidsduivels passeren. Toch stel ik mij ook de vraag waarom er de Luitenant Jacopsstraat en de Rotstraat richting Borchtlombeek “uitgezonderd plaatselijk verkeer” gemaakt werd en hierdoor regelmatig politiecontroles gevoerd werden en dit niet het geval is op de Luitenant Jacopsstraat , Eizeringenstraat , Nellekenstraat.. Ik heb dit probleem al aangepraat aan de rondtrekkende politiekers maar blijkbaar kan niemand daar een klare uitleg voor geven. Spijtig

    Reageren
    1. T

      Beste,
      Dit is afhankelijk van de politiezone. De politiezone TARL heeft andere doelstellingen en prioriteiten dan de politiezone Pajottenland. Het is de korpschef die beslist, zelfs over de vragen van lokale politici die zij echt nodig achten, maar als de korpschef het nalaat, kan dit enkel nog aangekaart worden op de politieraad (waar afvaardigingen van alle gemeenten inzitten) en wordt er dan nog bekeken. MAar de korpschef beslist waar hij zijn prioriteiten legt.

      Reageren
      1. hgillijns Bericht auteur

        Het gaat hier over de Lt. Jacopsstraat die begint aan Bistro Jitho en richting Borchtlombeek gaat. Dit is grondgebied Lennik en dus Politiezone Pajottenland.

        Dat dit stuk wél plaatselijk verkeer is (met politiecontrole), en de andere kant van de Ninoofsesteenweg niet, is fundamenteel onrechtvaardig. Niet alle Eizeringenaars zijn dus gelijk voor de wet.

        Reageren
  2. Jurgen

    Beste,
    Sinds het begin van de werken is mijn omzet, als cafébaas van Millennium Café, voor ongeveer 25% gedaald. Nauwelijks leefbaar maar beter dan sluiten en 75 euro/dag ontvangen. De Assesteenweg was dringend aan een nieuw wegdek toe. Dat zal u wel al gevoeld hebben als u in mijn zaak een glas komt drinken. Het kruispunt was voor mij niet nodig. Maar vergeet niet, dat ook u er gebruik van maakt. Dus zou het mogelijk zijn niet te zagen over wat doorkomend sluipverkeer. Of moet ik om mijn dochter naar school (Het Rakkertje) te brengen, 10 km alom rijden?????

    Reageren
    1. hgillijns Bericht auteur

      Alle begrip voor uw situatie, en die van uw collega-handelaars in Eizeringen! Iedereen (inwoners én handelaars) heeft er belang bij dat de werken zo snel mogelijk achter de rug zijn. Volgens de laatste berichten zullen die helaas nog lang aanslepen, en daar zijn we allemaal het slachtoffer van.
      Voor alle duidelijkheid, als ik reageer tegen het sluipverkeer, dan heb ik het *niet* over het plaatselijk verkeer van mensen van Eizeringen zelf of mensen die er om één of andere reden moeten zijn (voetbal, school, …). Ik heb het wel degelijk over het *doorgaand* verkeer van mensen die niets te zoeken hebben in Eizeringen zelf en waarvoor een omleiding werd voorzien die ze niet respecteren.
      Als u uw dochter naar school brengt, is dat voor mij geen sluipverkeer. Ik heb daar niets op tegen en wil die “overlast” er gerust bijnemen. Zolang er maar aan een gematigde snelheid wordt gereden, is het oké…

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *