To Electrabe(l) or Not To Electrabe(l)

Ik geef toe. Net als vele andere, zoniet de meeste Vlamingen, was ik ook wat ingedommeld.

Ik geef nog iets toe. Ik ben hondstrouw. Trouw aan zowat alle derde partijen die mij goederen en diensten leveren. Voor u zich iets in uw hoofd haalt ;-), ik heb het bijvoorbeeld over mijn tandarts en mijn kapper bij wie ik reeds tientallen jaren patiënt en klant ben. Ik ga zo goed als altijd naar dezelfde buurtwinkel. Ik rijd nu al met mijn derde Volkswagen op rij. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, u hebt het wel begrepen…

Dus ook al jaren klant bij “huisleverancier” Electrabel. Misschien herkent u zich ook wel in dit plaatje.

Ondertussen bleven de energieprijzen maar stijgen, ook al bestond er wel concurrentie. In theorie toch. In de praktijk waren we in slaap gesukkeld en werd Electrabel slapend rijk.

Nu zijn we echter wakker geschud. Er is een klik in ons hoofd gebeurd:

  • er bestaan wel degelijk andere energieleveranciers die tevreden zijn met minder exuberante winsten.
  • overstappen van de ene naar de andere leverancier is eigenlijk een fluitje van een cent. Uiteindelijk is het de nieuwe leverancier die al het werk doet.
  • en er is alle heisa die ontstaan is na het mediatiek knoeiwerk van de federale regering met hun zaligmakende bevriezing van de energieprijzen, met hun onduidelijke wetten, hun “interpretatieve” wetten die de onduidelijke wetten moesten verduidelijken, enz. enz.

Toch was er nog een kans dat ik bij Electrabel zou blijven, want afgelopen week was er belangrijk nieuws aangekondigd: Electrabel zou niet alleen de gasprijzen toch niet indexeren op 1 april, maar nog belangrijker (want aardgas heb ik toch niet nodig), ze zou een “substantiële” verlaging van alle tarieven doorvoeren. Althans, dat is wat de federale regering ons met veel bombarie wou doen geloven.

De ontnuchtering was groot. De “spectaculaire” verlaging van de Electrabel-prijzen was maar van toepassing op een kleine minderheid van de klanten, namelijk op de contracten met vaste prijs, niet op die met een variabele prijs, zoals mijn OptiBudget contract.

Niet alleen dit non-event, maar ook de manier waarop Sophie Dutordoir, CEO van Electrabel deze “stunt” kwam toelichten in Terzake, was de spreekwoordelijke druppel. Zo beweerde ze…

  • dat Electrabel altijd “correcte” prijzen had aangerekend;
  • dat ze de prijzen niet vroeger, maar pas nu kon verlagen omwille van hun investeringen in dienstverlening naar klanten tengevolge van de “liberalisering” van de markt;
  • maar ze had ook nog het lef te beweren dat enkel bij Electrabel de energiebevoorrading altijd verzekerd zou zijn. Terwijl dit nota bene de verantwoordelijkheid van de netbeheerders is, en bijgevolg totaal onafhankelijk van de energieleverancier die je kiest.

Een kleine simulatie leert overigens dat zelfs na de daling van de vaste prijzen (bv. FixPlus contracten, zie tabel verder) deze ongeveer of net onder het niveau van de variabele prijzen komen te liggen (EnergyPlus of OptiBudget contracten).

Electrabel OUT dus, maar wie IN?

Doe de V-test! wordt wel eens geroepen. Of vergelijk op mijnenergie.be.

Tussen haakjes: in de tabel hieronder zie je nogal grote verschillen tussen mijnenergie.be en de VREG-simulator voor Electrabel FixPlus (vaste prijzen). Ik vermoed dat de VREG nog geen rekening houdt met de nieuwe, lagere tarieven terwijl mijnenergie.be dat wél al doet.

Aangezien ik geen gasaansluiting heb, is de vergelijkingstest niet zo moeilijk in mijn geval. Ik heb er mijn laatste elektriciteitsverbruiksfactuur op nageslagen en de tellerstanden (dubbel tarief) geëxtrapoleerd naar een volledig jaarverbruik. Ik deed een simulatie op basis van een piekuurverbruik van 3.500 kWh en een daluurverbruik van 5.000 kWh.

Vrij vlug beperkte mijn shortlist zich tot een aantal kleinere en jonge spelers op de energiemarkt, zoals Lampiris, Eneco en Elegant.

Mijn aandacht werd getrokken door Elegant (elegant_energie op Twitter), een piepjonge energieleverancier. Ze zijn pas vorige week gestart en zijn een beetje de underdog. Volgens hun website willen ze duurzame groene stroom, enkel geproduceerd in Vlaanderen, aan de Vlaamse gezinnen en kmo’s leveren. Door het beperken van hun werkingskosten (online contacten, facturatie enkel via email bv.) en door tevreden te zijn met minder spectaculaire winstmarges dan Electrabel, kunnen ze scherpe tarieven aanbieden.


(klik op foto voor Terzake reportage)

Ik hoop dat Elegant haar beloftes kan nakomen, want hun no-nonsense aanpak bevalt me wel. Mijn aanvraag tot overstap is vertrokken. Ik ben benieuwd, en hoop dat de overstap vlotjes verloopt want ik ben nu ook weer niet van plan om jaarlijks van energieleverancier te veranderen.

Zoals eerder gezegd, ik ben namelijk hondstrouw. Tenzij het echt niet meer verder kan…

Update 25.04.2012

Deze namiddag heb ik een welkomstmail ontvangen van Elegant met mijn nieuw contract en de melding dat ik vanaf 01.06.2012 (zoals gevraagd) stroom zal ontvangen van Elegant. So far so good 🙂

Update 27-28.04.2012

Guido Camps, de prijzendirecteur van de CREG, zegt dat het prijsverschil tussen Electrabel en de goedkoopste energieleverancier op de markt, kan oplopen tot maar liefst 35 procent. Zie artikel in Knack en uitgebreid interview in De Standaard van 28.04.

Update 16.05.2012

Brief van Eandis gekregen met de vraag om de meterstanden door te geven:

Update 31.05.2012

Laatste dag bij Electrabel. Morgen zijn we bij Elegant! Meterstanden via website aan Eandis doorgegeven. Dan is het nu wachten op de eindafrekening.

Update 01.06.2012

Net middernacht voorbij en voor de e-services van Electrabel besta ik blijkbaar al niet meer… 🙂 Met een beetje geluk vergeten ze de eindafrekening te sturen!

Update 12.06.2012

Ik ondervind een pervers effect door het wisselen van energieleverancier. Deze maand moet ik immers tweemaal betalen:

  1. Slotfactuur van Electrabel. In tegenstelling tot wat ik de 1e juni nog hoopte, heeft Electrabel wel degelijk niet vergeten zijn eindfactuur te maken 😉
  2. Ik heb ook mijn allereerste voorschotfactuur van Elegant gekregen.

Deze nieuwe voorschotfactuur lijkt me bovendien wat aan de hoge kant: €172 hetgeen op een paar eurocent na evenveel is als het voorschotbedrag dat Electrabel mij vorig jaar wou opleggen… Toeval of niet? Bizar is het alleszins wel…

Het voorschotbedrag kan je bij Electrabel echter eenvoudig zelf online wijzigen, via “Mijn Online Energiedesk” (zeer handig trouwens) wat ik toen (zo’n jaar geleden dus) ook onmiddellijk gedaan heb. Ik had mijn voorschotbedrag naar een meer aanvaardbare €150 teruggebracht.

Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat ik na het kiezen van een goedkopere energieleverancier, méér voorschotten zou betalen en dus ben ik aan het rekenen geslagen. Op basis van mijn reëel (geëxtrapoleerd) jaarverbruik 2011-2012 (tellerstanden op 31 mei) heb ik gesimuleerd wat dergelijk verbruik mij uiteindelijk bij Elegant zou kosten. Afgerond kwam ik uit op zo’n €135 voorschot per maand, hetgeen mij een stuk evenwichtiger en realistischer lijkt.

Mailtje gestuurd naar Elegant, inclusief mijn berekening en voorstel, met de vraag of zij de voorschotfacturen willen aanpassen.

Update 16.06.2012

Persoonlijk mailtje teruggekregen van de chief himself met een complete uitleg over hoe de voorschotbedragen berekend worden.

Voor de berekening van uw voorschotfactuur baseren we ons op gegevens van de netbeheerder. Uw netbeheerder, aan wie u de meterstanden doorgeeft, maakt een schatting van uw jaarverbruik op basis van de meterstanden waarover hij beschikt.

We bepalen onze voorschotten zodanig dat het verschil tussen de aangerekende voorschotten en de uiteindelijke afrekening (die u eenmaal per jaar ontvangt) zo klein mogelijk is. Op die manier houden we het bedrag dat bij de afrekening moet bijbetaald of teruggestort worden onder controle.

Mogelijk lag ook de raming van de netbeheerder te hoog in uw geval.

Ik vermoed inderdaad dat Eandis zich gebaseerd heeft op oude meterstanden of zelfs oude schattingen. Mijn woning was toen nog maar pas uit de bouwfase, en er was nog geen zolderisolatie aangebracht.

Elegant is dus akkoord met mijn voorstel van (lager) voorschotbedrag. Suggestie: een online tool voor aanpassing van voorschotbedrag zou trouwens handig zijn 😉

Die mannen (en vrouwen) van Elegant zijn “goed bezig”. Zelfs in het weekend antwoorden. Dat getuigt van professionalisme en klantgerichtheid.

Zo, ik denk dat we goed vertrokken zijn…

4 gedachten over “To Electrabe(l) or Not To Electrabe(l)

  1. eva

    een kleine bloemlezing!
    * dramaqueens op twitter.
    Al dan niet met dt-fouten, roepen ze al maanden of jaren dat Electrabel te duur is, grote winsten, afgeschreven kerncentrales etc, allemaal info die ze via de media ingelepeld krijgen via een massale zwartmaakcampagne. En dan reageert Electrabel met een korting – de manier waarop en de timing was wat ongelukkig, maar blijkbaar is een korting geven nog een grotere schande dan geen korting geven?
    * is de korting voor iedereen? ook een stokpaardje van vele haters blijkbaar – naar ik het begrijp is ze voor iedereen, maar je moet wel van contract veranderen. Als je met variabele prijzen werkt, en afhankelijk van je verbruik zou het best kunnen dat de nieuwe fix prijzen nadeliger zijn dan de voorwaarden in je contract. Onderzoeken die handel dus…je kan niet van electrabel verwachten dat ze dit individueel voor hun 4 miljoen klanten herbekijken? Bovendien, als je bank zomaar je lening van variabele naar vaste interestvoet zou omzetten zou je toch ook niet kunnen lachen denk ik.
    Over banken gesproken, puur wiskundig gezien is iedereen die een lening voor een huis heeft met een looptijd van meer dan 15 jaar zo veel harder ‘uitgepluimd’ door de bank dan electrabel ooit zou kunnen doen! 30 jaar 200€ teveel betalen maakt 6000€….5 jaar meer intrest afbetalen geeft minstens 10.000€! logaritmische functies lopen vanaf 15keer heel snel naar het oneindige.
    * nog meer dramaqueens op twitter…tom de meester, zogenaamd energiespecialist van pvda- de enige specialisatie die ik bij die man kan ontdekken is aantonen dat energie in belgië duur is, en die van electrabel het schandalig duurst! hij bezit wel wat kennis maar is vooral kortzichtig, gezien hij in zijn relaas Frankrijk met België vergelijkt.
    * de liberalisering – begint eindelijk te werken hoor ik roepen. Misschien! de mensen zijn alleszins wakker geschoten. Toen de concurrenten op de markt kwamen bleek electrabel plots heel duur te zijn. Is het echter niet logisch dat spelers die nieuw op de markt zijn, hetzelfde product aanbiedend, hun prijzen onder de vaste waarden positioneren? Anders zouden ze nooit mensen kunnen overtuigen? De concurrentie speelde zich vooral af onderling tussen de kleine spelers, voor Electrabel en Luminus was het een kwestie van gecalculeerde verliezen.
    De laatste maanden liep het echter wel wat fout met die verliezen, door de heisa rond de indexering en de blijkbaar dubbelzinnige wetteksten…doelbewust of niet…ze indexeerden bijna allemaal, maar bleven onder de rader gezien electrabel alle negatieve aandacht kreeg.
    * de intergalactische winsten van electrabel. Ik ben geen specialist, maar ze lijken mij niet zo intergalactisch…de bedragen zijn wel groot. 700miljoen euro…maar dat wel op een omzet van 15 miljard euro…dat is 4,6%. ik nodig iedereen uit om dezelfde oefening eens te maken voor een aantal grootbanken, gered met ons belastingsgeld…kijk eens naar hun cijfers en marges. kijk eens naar Belgacom? Inbev?
    * Ik ben een groen meisje…groene stroom, zal binnenkort met een prius rijden, ik consuminder ipv consumeer. Ik hoop dat alle mensen die besparen op hun energiefactuur nu plots weer meer zullen verbruiken, of consuMeren.
    Persoonlijk geef ik liever mijn geld aan een bedrijf dat op grote schaal iets aan het milieu kan doen, als ze maar wat meer steun zouden krijgen om hun projecten uit te voeren, dan dat ik dure kleding koop met het gewonnen geld…kleding met een vermoedelijke winstmarge van 300% waarschijnlijk, in het slechtste geval door kinderhanden gemaakt?!

    en nu moet ik aan het werk!

    Reageren
  2. Dany Goessens

    Verstandig om toch uit te kijken naar een nieuwe leverancier. De keuze is niet evident en hangt volledig af van uw persoonlijk verbruik. Opgepast wel met elegant, een klein detail die u niet uit het oog mag verliezen is dat hun prijzen “variabel” zijn. Dat wil zeggen dat deze kunnen verhoogd worden wanneer zij dit nodig achten. Momenteel is er wel een prijsstop, bevolen door JVDL, maar die blijft niet eeuwig duren. Op dat ogenblik zou u wel eens voor verrassingen kunnen komen te staan.
    Een contract met vaste prijs garandeert u geen prijsstijgingen (behalve de taksen, heffingen en bijdragen natuurlijk).
    Persoonlijk hou ik dit maandelijks in het oog, ik noteer ook maandelijks mijn verbruik (bezigheidstherapie) en steek die in een werkblad puur om statistische redenen.
    Het loont dus inderdaad de moeite om kort op de bal te spelen en goed de prijzen en evoluties in het oog te houden.

    Reageren
    1. hgillijns Bericht auteur

      Dat Elegant zijn prijzen zou verhogen wanneer zij dit nodig achten, klopt niet. Hun prijs is gekoppeld aan de marktprijs, en dat op een veel transparantere wijze dan bij sommige concurrenten: http://www.elegant.be/content/lokale-groene-stroom-0

      Het klopt wel dat je met een vaste-prijscontract gedurende een jaar zekerheid hebt, maar net daarom zijn dergelijke contracten meestal duurder dan de variabele-prijscontracten.

      Reageren
  3. Levver.be

    Informatief artikel! Energie zou eigenlijk niet in prijs mogen verschillen maar toch is het zo.
    De prijs van een brood en een pak melk verschillen ook niet veel elkaar.
    De goedkoopste energieleveranciers zijn vaak de slimste wat betreft inkoop en productie.
    Het is een spel van slim kunnen inkopen of tegen de beste prijzen kunnen produceren.
    Het slim inkopen is een trend trend die nu ook uitstraalt naar groepsaankopen. Echter is dat zeker niet altijd de goedkoopste optie weten we.

    Het loont dus om om kritisch te vergelijken. Wil je ook het

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *