Maandelijks archief: maart 2012

iPad achter het stuur

Tijdens de eerste helft van 2011 werden gemiddeld 400 boetes per dag uitgeschreven voor bellen achter het stuur, veel meer dan het jaar voordien, melden De Standaard en deredactie.be. Oorzaak van deze stijging is blijkbaar de opkomst van de smartphones waarmee je niet alleen kan bellen, maar ook internetten en e-mailen. Ook twitteren dus?

Op basis van artikel 8.4 uit de wegcode, zou je vermoeden dat twitteren achter het stuur met een iPad wél toegelaten is. Een iPad is immers géén draagbare telefoon:

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Maar er is ook nog artikel 8.3:

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

De vraag is dus of je al twitterend je dier wel goed in de hand kan houden… 😉

Wegenwerken kruispunt Eizeringen

Vandaag heeft het beruchte Eizeringse kruispunt (= kruising tussen steenweg Asse-Edingen en steenweg Ninove-Brussel) niet alleen de plaatselijke Pajotse media (Editiepajot) maar zelfs de nationale media (De Standaard) gehaald. Reden hiervoor is de nakende start van de werkzaamheden voor de herinrichting van dit onoverzichtelijk, superdruk, én gevaarlijk kruispunt.


Grotere kaart weergeven

Niet alleen het kruispunt zelf wordt heringericht maar ook een gedeelte van de Assesteenweg (o.a. ter hoogte van de basisschool ’t Rakkertje gelegen aan deze steenweg).

Een paar weken geleden kregen wij, de inwoners van Eizeringen een eerste bewonersbrief om ons te informeren over het verloop van de werkzaamheden, over de verwachte hinder én over de manier waarop het verkeer over het kruispunt zal worden geleid, of omgeleid.

En net dit laatste punt, de voorziene omleidingen, is bijzonder verwarrend en dubbelzinnig geformuleerd. Het is mij niet duidelijk welk verkeer nog over het kruispunt kan, en welk verkeer wordt omgeleid, en in welke richtingen.

Een overzichtelijk schema, met aanduiding van alle mogelijke verkeersstromen, in alle richtingen, zou hier heelwat vragen kunnen vermijden.

Of misschien is de enige conclusie dat we maar beter het kruispunt tijdens de duur van de werken volledig vermijden?

Update 23.04.2012

De start van de herinrichtingswerken is uitgesteld tot 2 mei. En in dit artikel in Persinfo is er eindelijk meer duidelijkheid gebracht over de verschillende rijrichtingen. De omleidingsplannen konden wat duidelijker, maar het is beter dan niets.

Update 04.05.2012

Nieuwe blogpost over “De Groote Werken van Eyseringhen” 😉